امتیاز: 
تعداد مشاهده: 15744 بار

پیشگیری از بیماری فشار خون

 

ترک خیلی از عادت‌های بد غذایی و رفتاری و ایجاد بسیاری از عادت‌های خوب و مناسب در زندگی، می‌توانند نقش پیشگیرانه و حتی درمانی در بیماری فشار خون بالا داشته باشند.
در این متن به مهمترین عوامل موثر در این زمینه و نحوه کنترل آن‌ها اشاره شده است.

تغییر در شیوه‌های زندگی می‌تواند در کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری فشار خون بالا موثر باشد. حتی اگر شما برای تنظیم فشار خونتان دارو مصرف می‌کنید، می‌توانید با به کار بستن توصیه‌های زیر تا حدود زیادی آن را تحت کنترل داشته باشید:
• غذاهای سالم بخورید. برای پیشگیری از فشار خون بالا یک رژیم غذایی مناسب در پیش بگیرید، این رژیم غذایی بر استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و لبنیات کم‌چرب تاکید دارد. پتاسیم می‌تواند در پیشگیری از فشار خون بالا به شما کمک کند، سعی کنید مقادیر زیادی از غذاهای پتاسیم‌دار را در رژیم روزانه‌تان بگنجانید. همچنین از چربی،‌ مخصوصاً چربی‌های اشباع شده کمتر استفاده کنید.
• مقدار نمک را در رژیم غذاییتان کاهش دهید. برای افرادی که 50 سال به بالا سن دارند و همچنین کسانی که مبتلا به بیماری‌های کلیه، دیابت یا فشار خون بالا هستند، هر چه میزان سدیم در غذای روزانه کمتر باشد بهتر است (چیزی حدود 1500 میلی‌گرم سدیم در روز می‌تواند مناسب باشد). اما افراد سالم باید 2300 میلی‌گرم (یا کمتر) سدیم در روز مصرف کنند. پس نمکدان را زمین بگذارید! همچنین مراقب غذاهای کنسروی و آماده باشید، آن‌ها معمولاً معدن نمک هستند.
• سعی کنید در وزن سالم باقی بمانید. اگر اضافه وزن دارید، کم کردن حتی 3 یا 4 کیلوگرم از وزنتان هم می‌تواند در کاهش فشار خون به شما کمک کند.
• فعالیت‌های بدنیتان را بیشتر کنید. فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم می‌تواند هم فشار خون و هم وزن شما را در حد متعادل نگه دارد. سعی کنید روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. پیاده‌روی و حرکات کششی ساده هم می‌تواند کافی باشد، لازم نیست حتماً ورزش حرفه‌ای و سنگین انجام دهید.
• سیگار نکشید. توتون سیگار، به دیواره‌ رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و روند سخت شدن رگ‌ها را سرعت می‌بخشد. اگر سیگار می‌کشید، از پزشک خود برای ترک کردن آن کمک بگیرید.
• استرس‌ها و اضطراب‌هایتان را کنترل کنید. تا جایی که ممکن است، استرس‌هایتان را کاهش دهید. می‌توانید تکنیک‌هایی مانند آرامش عضلانی و تنفس عمیق را تمرین کنید. داشتن خواب کافی بیش از آن‌چه فکرش را می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند.
• فشار خونتان را در منزل کنترل کنید. کنترل منظم فشار خون در منزل به شما این امکان را می‌دهد که فشار خونتان را در سطح متعادل نگه دارید و اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید، بدانید که آیا داروها برایتان موثر هستند یا خیر. همچنین اگر مشکل خاصی برایتان به‌وجود بیاید، این کار به شما هشدار می‌دهد که سریع تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. اگر فشار خونتان را در خانه تحت کنترل داشته باشید، نیاز کمتری به ملاقات‌های مکرر با پزشکتان خواهید داشت.
• تنفس عمیق و آهسته را تمرین کنید. این کار به شما آرامش داده و کمکتان می‌کند که فشار خونتان را بیشتر تحت کنترل داشته باشید. اما در مورد این‌که آیا تمرینات تنفسی به‌طور مستقیم در کاهش فشار خون موثر هستند یا خیر، اطلاعات قابل اطمینانی در دسترس نیست.

صوت ها: 
ردیفنام فایلاندازه فایلمدت زمانپخشدریافت
1ارتباط فشار خون و تغذیه سالم7.17 مگابایت7:50 download

نظر کاربران

  • از فرم زیر برای ثبت دیدگاه خود استفاده بفرمایید.
  • مسئولیت محتوای دیدگاه کاربران بر عهده ی خود آنان می باشد.

نظر خود را در مورد این مطلب از طریق فرم زیر بنویسید