امتیاز: 
تعداد مشاهده: 5459 بار
کلسیم، پتاسیم و منیزیم برای سلامت بدن ضروری هستند.
برای پیشگیری از فشار خون بالا؛

مصرف غذاهای حاوی کلسیم ، پتاسیم و منیزیم ضروری است.

 

برای پیشگیری از فشار خون بالا، مصرف غذاهای حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم و همچنین پرهیز از مصرف زیاد غذاهای حاوی سدیم و چربی های اشباع ضروری است.

عماد معصومی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: فشار خون بالا مشکلی بسیار شایع در بین مردم است و به عنوان یکی از مهمترین عوامل بیماری های مزمن به ویژه بیماری های قلبی- عروقی ، سکته مغزی و نارسایی های کلیوی شناخته می شود.

وی با بیان این که الگوهای نامناسب تغذیه ای نقش مهمی در بروز فشار خون بالا دارد، تصریح کرد: در مقابل رعایت الگوهای مناسب غذایی در پیشگیری از فشار خون بالا بسیار موثر و مفید است.

معصومی تاکید کرد: برای پیشگیری از فشار خون بالا، مصرف غذاهای حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم و همچنین پرهیز از مصرف زیاد غذاهای حاوی سدیم و چربی های اشباع ضروری است.

وی با اشاره به این که میوه ها و سبزی ها حاوی مقادیر مناسبی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند اظهار داشت: در مقابل میوه ها و سبزی ها دارای مقادیر کم سدیم و همچنین تقریباً فاقد چربی های اشباع است.

معصومی گفت: موز، زرد آلو ، پرتغال ، انگور، هلو، آلو ، انجیر، سیب زمینی ، سیر، کلم بروکلی، گوجه فرنگی ، کدو سبز و برخی دیگر از میوه ها و سبزی ها حاوی پتاسیم قابل توجهی هستند.

وی با بیان این که منابع غذایی حاوی کلسیم به طور عمده شامل شیر، لبنیات و ماهی ها است، تصریح کرد: سیب زمینی ، اسفناج، شیر، مرغ، نان سبوس دار، بادام زمینی و گندم نیز دارای منابع خوبی از منیزیم است.

معصومی یادآور شد: مصرف حبوبات و ویتامین ها به ویژه غذاهای حاوی ویتامین C مانند مرکبات ، توت ها و سبزی های دارای برگ سبز نیز در کاهش فشار خون موثر است.

* مواد حاوی کافئین خطر بروز فشار خون بالا را افزایش می دهند

این متخصص تغذیه در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مواد حاوی کافئین که متاسفانه به میزان بسیار زیادی مورد مصرف قرار می گیرند، می توانند خطر بروز فشار خون بالا با افزایش دهند.

معصمومی با اشاره به این که قهوه، چای، شکلات و برخی از نوشابه ها حاوی مقادیر بالایی از کافئین هستند، اظهار داشت: این مواد باید در حد اعتدال مصرف شود و در افراد دچار فشار خون بالا نیز باید مصرف مواد حاوی کافئین را به کمترین میزان ممکن کاهش داد.

وی افزود: سوسیس، کالباس کنسرو گوشت و بسیاری دیگر از فرآورده های گوشتی دارای مقادیر بالایی از سدیم هستند که مصرف زیاد آن ها موجب افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود.

معصمومی یادآور شد: در مجموع مواد غذایی حاوی نمک، و غذاها و تنقلات شور نیز خطری برای افزایش فشار خون بالا هستند که باید از مصرف زیاد آن ها پرهیز کرد.

نظر کاربران

  • از فرم زیر برای ثبت دیدگاه خود استفاده بفرمایید.
  • مسئولیت محتوای دیدگاه کاربران بر عهده ی خود آنان می باشد.

نظر خود را در مورد این مطلب از طریق فرم زیر بنویسید